Des de que naixem adquirim i desenvolupem una capacitat racionada amb el fet de poder parlar, sobre què parlar, amb qui, a on, per a què... Per tan no només adquirim coneixements gramaticals sinó també aprenem els seus registres.
La competència comunicativa existeix no només com l'habilitat d'utilitzar una llengua, sinó també fa referència a com saber-se situar en el context comunicatiu de cada comunitat, en les seves formes socials, culturals i ideològiques.
Aquesta competència es manifesta en:
- Sistemes primaris: són aquells elements que necessitem per dur a terme una comunicació quotidiana.
- Sistema secundari: són aquells de major elaboració i complexitat.
La competència comunicativa està dividida en:
- Competència lingüística: fa referència al domini del codi.
- Competència sociolingüística: fa referència a les regles socioculturals.
- Competència discursiva: habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos.
- Competència estratègica: habilitat d'utilitzar la comunicació verbal i no verbal.
En aquesta entrada del blog m'agradaria centrar-me en les competències lingüístiques, ja que sense ella no ens podríem comunicar.
La competència lingüística es divideix en quatre, les quals són llegir, escriure, parlar i escoltar.
LLEGIR
És el procés mitjançant el qual es comprèn un text escrit. Isabel Solé (1982) va donar ordre a les 4 Implicacions :
- Llegir és un procés actiu.
- Llegir és aconseguir un objectiu.
- Llegir és el procés d'interacció entre qui llegeix i el text.
- Llegir és el procés de predicció i inferència contínua
ESCRIURE
És el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu.
Per fer un bon escrit hem de tenir en compte diferents aspectes:
- Formals: cal·ligrafia, relació so-grafia i la disposició de l'espai.
- Lingüístics: morfològics, lexicològics, sintàctics i semàntics.
- Discursius: tipologia textual, propietats del text (coherència, cohesió, correcció, adequació i estil) i el procés d'escriptura.
PARLAR
És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat, de forma coherent, clara, d'equació i correcció a la situació comunicativa.
ESCOLTAR
És comprendre un missatge a partit d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs pronunciats oralment.
Què vol dir saber escoltar?
- Tenir un paper actiu i participatiu.
- Espectar l'emissor i les seves idees.
- Ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
- Saber descobrir les idees principals del missatge.
- Saber descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
- Saber reaccionar al missatge i parlar si cal quan acabi l'orador.
Per tant, per poder tenir una bona comunicació i arribar a entendre amb tothom hem d'adquirir un bon domini d'aquestes quatre competències lingüístiques.
Penso que per el que fa en l'àmbit educatiu se li dóna molta importància a saber escriure i llegir correctament, si més no, qui no recorda com ha aprés a escriure i a llegir?. Però en quin moment ens ensenyen a escoltar als altres o a parlar correctament i a davant d'un públic.. Crec que se li haurien de donar igual d'importància a les quatre competències.
Una informació molt completa Clàudia! Ara mateix et recomano en el meu blog (http://dossierandrealc.blogspot.com.es/)
ResponElimina